dilluns, 12 de setembre de 2011

Per una escola catalana


Carrutxa, des del seu naixement, el 1980, per tant, ja fa trenta anys –justament els mateixos que fa que s'aplica la immersió lingüística–, treballa colze a colze amb les escoles pel coneixement de la cultura popular catalana, sobretot en l'àmbit de la festa.


Perquè la festa, més enllà de la diversió que pot suposar, és una representació de la societat que la celebra, i és, dincs, una eina potent de construcció i cohesió de la comunitat que es reconeix en uns espais i en unes pràctiques comuns. I és que la festa i les manifestacions festives (gegants, nanos, la tronada…) són referents de la nostra identitat.


Amb la festa, i amb el coneixement de la història local, dels costums i de les feines, de les creences i de les idees, des de Carrutxa hem volgut aportar continguts a l'escola, a la nostra escola catalana, conscients que el país es basteix poble a poble, comarca a comarca; en el nostre cas, des del Baix Camp i el Priorat, i que l’escola és una àmbit de socialització i aprenentatge imprescindible, garantia d’una llengua viva i del futur de la nostra identitat.


Des de Carrutxa creiem que la cultura –la llengua, en aquest cas– no pot ser ser mai un element que segregui les persones, sinó tot el contrari: la llengua ha de ser vehicle, vol dir, que ens ha de servir per transmetre justament la nostra cultura, i qui actuï contra el model d'escola catalana no fa altra cosa que actuar contra el país, conscientment i deliberada.


Carrutxa, com a entitat cultural que és i pel paper que ha jugat i juga dins l’àmbit educatiu, se suma a la mobilització convocada per somescola.cat i rebutja la sentència del Tribunal Suprem espanyol, el qual ha estat ratificat pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya amb una interlocutòria en forma d'ultimàtum, i referma el seu suport a l’escola catalana i al model de cohesió social que aquesta representa.