Encendre la
tronada, obrir l’urna que guarda el bust de Sant Pere, esperar la pujada del
pilar caminant o recórrer els carrers acompanyant la cercavila del Masclet són
molt més que un apunt dins d’un programa d’actes. En alguns casos –menjar una
coca amb cireres mentre s’espera els gegants o vestir-se d’una determinada
manera-, els ritus festius ni tan sols apareixen al programa. Quin és, doncs, el seu
valor?
Carrutxa dedica
enguany el cicle Parlem de festa a reflexionar
sobre quin valor té avui el ritual festiu, com se’n va fixar una part ben
important al segle XVIII, com s’ha recreat en molts llocs de Catalunya els
darrers anys i de quina manera es pot veure amenaçat quan es vol canviar
sense tenir en compte el seu significat o bé resta sense els mecanismes mínims
per garantir la seva continuïtat.
El valor del rituals
Tots aquests
elements es regeixen per referents que són aliens a criteris com
l'espectacularitat, l'originalitat o el nivell de despesa. Ben al contrari,
allò que configura elsritual és el seu significat i la seva capacitat per
crear espais de comunicació, per transformar els llocs i alterar el temps.
En la creació i
consolidació d'aquests ritus festius es busquen elements que siguin
significatius per a la comunitat, perquè li parlen del seu passat i el seu
present i perquè permeten la participació dels col·lectius. Els macers que
acompanyen la corporació municipal no simbolitzen només la dignitat de la
ciutat, sinó que recorden les circumstàncies històriques en què va rebre el
títol, l’any 1712. La teiera que s’encén abans de Completes ens recorda que els
nostres avantpassats vivien en uns carrers molt més foscos i necessitaven crear
la il·luminació per poder celebrar la festa.
Els metres
quadrats d’espai al Mercadal davant del carrer del Castell esdevenen, després
de la professó de Sant Pere, en el lloc on s’apleguen dotzenes de persones al
voltant de l’àliga que balla. L’encesa del castell de focs que habitualment
tanca la festa converteix els carrers de l’oest de la ciutat, per una estona
lliures de cotxes, en espais per a la contemplació de la pirotècnia al cel. La
tronada de les 11.30h trenca el transcurs del matí i obre un parèntesi festiu
que s’omple de música i ballades. Alhora, el ritual es repeteix cada any i ens
genera una sensació de temps cíclic, ens pot fer recordar què feiem l’any
passat en aquest mateix moment, ens pot portar a recordar les persones que ens
hi han acompanyat en altres moments de la vida. La repetició es un valor en si
mateix només si ens permet reforçar la identitat amb altres moments viscuts
aquí mateix per naltros o per aquells que considerem els nostres predecessors.
El ritual ens
serveix per organitzar els espais, els temps i les forces que participen en
la festa. Però, un cop establert, va més enllà d’aquesta funció purament
organitzativa i adquireix protagonisme en si mateix. No es tracta només de
recórrer uns metres entre l’Ajuntament i la Prioral per anar a Completes: el
seguici esdevé ritual en si mateix, esperat. No es tracta només de tenir una
música per acompanyar les danses: els músics adopten un lloc des del qual
participar i mostrar fins a quin punt en són, de valuosos dins del conjunt.
Alhora, en el
context de la festa, els ritus ens serveixen com a mitjà de comunicació. Una
persona al mig del Mercadal amb la vara a la mà, a punt d’encendre la Tronada,
és percebuda per tots com un convidat especial o com un reusenc al qual es
reconeix algun mèrit. Els balladors dansen a peu de carrer per expressar que
formen part de la festa: si el ritual els situés dalt d’un escenari, el seu
significat canviaria. A través de ritus personals com anar a veure les
danses, escoltar les músiques, apropar-se als diables o situar-se ben a prop
del final de la tronada, mostrem un repertori d’aspectes -la participació
col·lectiva, la destresa en l’execució de danses i músiques i en la preparació
d’artefactes pirotècnics- que considerem elements desitjables del nostre
patrimoni cultural. Ho mostrem als de casa –i així reforcem la identitat de la
nostra comunitat i els llaços que la uneixen– i als de fora.
Reflexionar
sobre la transformació dels ritus
Els ritus, però,
no són immutables. Alguns són de creació força recent –les ballades de l’àliga,
la passejada d’una barraca a una altra– i altres ens remeten a l’època en què
es va configurar el nucli central de la festa tal com la coneixem avui, a
cavall del 1700. En aquest context, Salvador Palomar exposarà a la seva
conferència què sabem de la festa a Reus al segle XVIII, una època en què arreu
de Catalunya s’havien difós uns models festius que encara continuen en vigor.
Al llarg dels segles, alguns ritus festius
s’han mantingut per damunt dels canvis oficials introduïts a la festa. En són
exemples significatius el manteniment de la sortida dels gegants per Corpus cap
al 1871 –tot i que la festa havia estat oficialment suprimida– o la creació de
la Diada de l’Infant el 6 de gener durant la guerra civil de 1936-39, com a
reacció davant la supressió oficial de la festa de Reis.
Els darrers 30 anys, moltes ciutats han
enriquit el seu patrimoni festiu reintroduint
elements que la festa havia tingut en el passat, convençudes que aquests actes
i elements -gegants, elements de foc, actes d'inici o de tancament de la festa,
danses...- són una part ben important del seu patrimoni cultural i permeten
consolidar, reinterpretar o crear nous rituals festius. Reus n’és un bon
exemple, tant pel que fa als elements que s’havien conservat com els que s’han
recreat o transformat.
Aquestes
transformacions, debats i dificultats seran objecte de reflexió a la taula
rodona Ritual, ciutat i recreació de la festa en el present, que comptarà amb la participació de Lluís
Puig, Bienve Moya i Montserrat Flores.
La reflexió i el debat són sempre
aconsellables quan es tracta el patrimoni cultural. Però ho són especialment en
uns moments com els actuals en què les circumstàncies semblen suggerir la
necessitat d’introduir canvis, que cal fer amb cura i coneixement de causa.
Programa
-
Dimarts 12 de
juny. Reus al segle XVIII, l’esclat de la festa. Conferència a càrrec de Salvador Palomar.
-
Dijous 14 de juny. Ritual, ciutat i recreació de la festa en el present. Taula rodona amb la participació de Lluís Puig
(Director de Cultura Popular i Tradicional, de la Generalitat de Catalunya) i
Bienve Moya (gestor cultural). Moderarà Montserrat Flores (historiadora i
membre de Carrutxa).
Tots dos actes es faran a 2/4 de 8 del vespre
a l’Arxiu de Reus (c/ Sant Antoni M. Claret, 3).
El cicle Parlem
de festa compta amb el suport de la Direcció General
de Cultura Popular i Tradicional i de l'Arxiu Municipal de Reus.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada